Doorgaan naar hoofdcontent

Oekraïne

Introducing: Svitlana Bevza

  Svitlana Bevza is een Oekraïense fashion designer wiens geweldige werk ik ernstig tekort ga doen in deze post. Ik had je hier heel graag wat van haar ontwerpen laten zien – en hoop dat ik dat later dit jaar alsnog een keer kan doen. Vandaag kwam het er namelijk niet van om tijdens het korte gesprek dat ik met haar had, de zaken kort te sluiten die bij het gebruik van beeldmateriaal komen kijken.  Het is vandaag precies een maand geleden dat Svitlana op Instagram haar definitie van “luxe” deelde. Waarmee ze mij het laatste zetje gaf om iets te gaan dóén – in plaats van met betraande ogen het nieuws volgen, afgewisseld met moeite hebben om me op skincare te concentreren, omdat dat ineens zo ridicuul leek. View this post on Instagram A post shared by Svitlana Bevza 🇺🇦 (@bevza_svitlana) Inmiddels word ik dusdanig in beslag genomen door al dat “doen” voor Oekraïne, dat daar online even weinig van te zien is. Maar voordat ik weer “achter de schermen” verder ga, verte

the•brainy•beaut en affiliate marketing: het hoe en waarom

 

Misschien is het je wel eens opgevallen dat van sommige merken bijna alleen maar heel lovende reviews te vinden zijn, vooral wanneer je (zoals ik) Engels spreekt met Google. Dat kan uiteraard komen doordat zo'n merk alleen maar enorm goede producten maakt; van zulke merken komen er gelukkig steeds meer. Maar het kan ook komen doordat het merk een affiliate-programma heeft met enorm goede voorwaarden: 20-25% commissie is bij startende merken geen uitzondering. Daarbij ontvangt de blogger of web-redactie die het merk promoot (zoals dat heel onomwonden wordt genoemd) dus tot € 2,50 over elk tientje dat een lezer die zij hebben doorverwezen, uitgeeft bij de adverteerder.

En waarschijnlijk ben je ook wel eens gestuit op een online artikel van een damesblad met titels als: “De Beste Serums met X voor Jouw Huid” of “De Skincare Must Haves voor deze zomer/herfst/winter/lente”. Zo'n artikel blijkt dan even later een mini-reclamefolder met een hoge concentratie mooie beloften, verwerkt in een summier beetje informatie met her en der wat INCI-blabla – en wanneer je klikt op de bijbehorende link, dan kom je linea recta terecht op de pagina waar je het product kunt kopen. Ook in dat soort gevallen is er meestal sprake van affiliate marketing waarmee gepoogd wordt 10 tot 25% commissie te verdienen.

Met dat alles is uiteraard niks mis, al vind ik het een beetje jammer dat in Nederland zelden wordt aangegeven dat de publishers (zoals ze in affiliate-termen heten) commissie ontvangen over elke sale die ze genereren – en dat je als lezer dus niet kunt zien dat je mogelijk te maken hebt met pure reclame, die als artikeltje is verkleed. In de Verenigde Staten is dat beter geregeld, daar wordt meestal keurig aangegeven dat een artikel affiliate-links bevat. Dat is lekker transparant én biedt lezers tegelijkertijd de mogelijkheid om hun favoriete blogger of blad te steunen met de commissie over hun aankoop. 

De wijze waarop the•brainy•beaut gebruik maakt van affiliate marketing is dan ook – onder dankzegging – afgekeken van die transparante Amerikaanse sites. Een groot verschil is echter dat de commissie niet naar mij gaat, maar naar MS-onderzoek verricht aan het Amsterdam UMC  of – vanaf maart 2022 – naar Dokters van de Wereld Nederland of België, om (psycho)medische bijstand te verlenen aan vluchtelingen uit, en bewoners van Oekraïne

Daarnaast is het verdienen van die commissie nooit mijn uitgangspunt – dat is mijn lezers voorzien van eerlijke, transparante informatie over (de wetenschap achter) huidverzorging. Als in die informatie een affiliate-link te plaatsen is, dan is dat mooi meegenomen – maar niet meer dan dat. Vanaf 2022 zal ik echter veel vaker affiliate-links gaan plaatsen – om de simpele reden dat the•brainy•beaut geen rode cent voor “het goede doel” zou opbrengen, als ik niet alle kosten zelf zou dragen én al mijn werk niet 100% pro bono zou verrichten. Dat moet dus anders. Wat echter niet zal veranderen is de transparantie. Ik geef duidelijk aan wanneer er in mijn teksten een affiliate-link volgt, wat het percentage van de commissie zal zijn en waar die commissie uiteindelijk naartoe zal gaan. En ja, dat kan betekenen dat lezers die the•brainy•beaut voor een eerste keer lezen, denken dat ze te maken hebben met de zoveelste veredelde online reclamefolder. Het zij zo... minder transparant zijn is voor mij nu eenmaal geen optie.

Daarnaast zal ik je vanaf april 2022 maandelijks informeren over de geschatte affiliate-inkomsten in de voorafgaande maand. Dat is altijd een schatting omdat er nog een heleboel moet gebeuren vanaf dat jij je aankoop doet via een affiliate-link hebt gedaan. Ter illustratie een screenshot van het Awin gebruikers dashboard, zoals dat er vandaag – 13 maart 2022 – uitziet. (Awin is 1 van de 3 affiliate-platforms waarmee ik momenteel werk)




Sinds 2020 heeft the•brainy•beaut via Awin in elk geval € 326,62 opgebracht voor MS-onderzoek, maar zoals je kunt zien is dat bedrag nog niet uitbetaald. Awin kan pas gaan uitbetalen als ik daarvoor de gegevens heb verstrekt (zie ook de melding in de licht-oranje balk) Dat zullen de gegevens worden van the•care•connection: de stichting die mede voor de uit- en “door-”betaling van dit soort gelden later dit jaar zal worden opgericht. Wanneer het geld rechtstreeks naar het Amsterdam UMC of Dokters van de Wereld zou gaan, dan zou de fiscus die gelden als inkomsten van deze instellingen zien – met alle gevolgen en rompslomp van dien. Om dezelfde reden kan het niet via mij (als ik dat al zou willen dan; er zijn in goede doelen-land zó veel strijkstokjes dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat ik ook maar een beetje strijkstok-schijn tegen ga hebben)

Daarnaast is er nog € 15,66 aan commissie die de Awin-cookies wel al getraceerd hebben, maar die nog moet worden goedgekeurd door de adverteerder. Dat duurt even, vooral omdat bestellingen tot 30 dagen na aankoop geretourneerd kunnen worden. Als dat zo is, dan vervalt uiteraard ook de commissie.
€ 5,19 van die € 15,66 werd getraceerd in deze maand: 10% commissie over een aankoop van € 51,93 bij Douglas, zoals je onderstaand kunt zien. (Het resterende bedrag bestaat uit commissie over aankopen die bezoekers in februari deden bij Douglas (2) en Lookfantastic (1))



Door bij het plaatsen van een affiliate-link een zogenoemde click ref toe te voegen, kan ik precies zien via welke link de aankoop werd gedaan. In dit geval was dat via een link in “StriVectin kopen: betrouwbare online aanbieders”.


Die click refs zullen vanaf maart 2022 inzichtelijk gaan maken welke commissie bestemd is voor Dokters van de Wereld en welke voor MS-onderzoek. Maar dat laat ik je volgende maand zien in mijn eerste overzicht van geschatte inkomsten. Nu sluit ik af met de volledige affiliate-link naar de bewuste Douglas-pagina met mijn favoriete moisturizer. Alles ná het vraagteken is “Awin-werk” waarvan (ook?) ik bijna niks begrijp. Ik laat 'm je echter toch graag zien, omdat alle affiliate-links één ding gemeen hebben: ze zijn heeeeeel lang. Dus wanneer je twijfelt of een online aanbeveling oprecht is, of wellicht reclame die als artikeltje is verpakt om stiekem zo veel mogelijk commissie te scoren: na een klik zie je daarover meer in je browserbalk.

Nog even voor de goede orde: wanneer op de bovenstaande link klikt, wordt er een cookie geplaatst. Wanneer je aansluitend een aankoop doet, dan gaat er 10% van het totale bedrag dat je besteedt via Awin en the•care•connection naar MS-onderzoek. Daarna blijft de cookie nog 30 dagen z'n ding doen, ook wanneer je niks koopt – tenzij je je browser zó hebt ingesteld dat alle cookies verwijderd worden na het beëindigen van elke sessie (aanrader!)

Zo. En dan nu aan de slag voor Oekraïne...

Liefs,
 
Mariella

DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: