Doorgaan naar hoofdcontent

♡ STAY SAFE ♡

Blijf gezond! ♡ Hang in there!

“Blijf gezond!”: ik schreef het hier voor het eerst in maart – en ik zal het hoogstwaarschijnlijk tot vér in 2021 blijven herhalen. Maar anders dan aan het begin van de COVID-19 pandemie, doel ik daarmee nu niet alleen op je fysieke gezondheid. Want ook mentale gezondheid is niet meer vanzelfsprekend. Na bijna negen maanden Coronacrisis kan de rek zo maar een beetje verdwenen zijn uit je geestelijke veerkracht – terwijl we nog een lánge wintertijd hebben te gaan... Daarom: “Hang in there!”
Zelf ben ik inmiddels eindelijk verlost van het postvirale gedoe waarvan ik na een “griep” maandenlang last hield – maar ging ik aansluitend in isolatie. Mijn longen werden namelijk ooit door ernstige ziekte op meerdere manieren beschadigd. Iets waarmee ik inmiddels heel okay kan leven, maar dat nu dus wel maakt dat ik tot een risicogroep behoor. De herfst en winter worden voor mij daarom één heel lange quarantaine, net zoals de lente dat was.
Maar om met een groot filosoof te spreken: “Elk nadeel hee…

Verbeterde doorbloeding = verbeterde voeding

(van je huid, uiteraard)



Tussen ons 20e en 70e levensjaar neemt de bloedstroom naar onze huid af met maar liefst 40% – een afname die logischerwijs ook geldt voor de microcirculatie ín de huid. Die microcirculatie bestaat daar – in de richting van de bloedstroom – uit arteriolen, capillairen en venulen. Arteriolen zijn kleine slagaders die zuurstofrijk bloed vervoeren. Venulen zijn de kleine bloedvaten die zuurstofarm bloed verzamelen, zodat dit richting de aderen kan stromen. De capillairen zijn de uitwisselingspunten die zich bevinden aan de uiteinden van de grotere bloedvaten: ze voorzien de huidcellen van zuurstof, voedingsstoffen, hormonen en kleine eiwitten (< 100 aminozuren lang, zoals peptiden) Daarnaast zorgen ze dat koolstofdioxide en andere afvalstoffen worden afgevoerd. Capillairen worden in het Nederlands vaak haarvaten genoemd. Die naam is echter niet helemaal juist, omdat capillairen een diameter hebben die nog kleiner is dan die van een haar. Ze zijn zelfs zó smal dat rode bloedcellen er alleen één voor één, achter elkaar doorheen kunnen.

Mocht dat allemaal een beetje te ingewikkeld klinken om beeld bij te krijgen, dan is de onderstaande video wellicht interessant. Die legt het in 3 minuten uit – met duidelijke beelden:


Minder doorbloeding = minder voeding

De enige, echte “skin food” komt dus van binnenuit – en wordt in piepkleine hapjes aangevoerd door de capillairen. Die toevoer neemt helaas langzaamaan af naarmate we ouder worden: de huid krijgt steeds minder zuurstof, voedingsstoffen en kleine eiwitten. Zuurstof is noodzakelijk voor de celstofwisseling. Wanneer je huid te weinig zuurstof krijgt, dan ontstaat er letterlijk energiegebrek in de cellen – waardoor die suboptimaal functioneren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de cellen die de opperhuid vormen (de keratinocyten) – maar ook voor de cellen die collageen produceren (de fibroblasten) Bij voedingsstoffen kun je bijvoorbeeld denken aan anti-oxidanten, die vroegtijdige veroudering helpen te voorkomen door vrije radicalen te bestrijden. Wanneer de hoeveelheid anti-oxidanten afneemt, ligt oxidatieve stress op de loer: vrije radicalen krijgen de overhand en kunnen de huidcellen beschadigen. En ook de “kleine eiwitten” willen we niet missen in ons “schoonheid van binnenuit-dieet”. Die kleintjes – zoals peptiden – zijn namelijk de bouwstenen voor de grote jongens, waaronder collageen en elastine.

Redenen genoeg dus, om de doorbloeding van je huid een handje te helpen naarmate je ouder wordt. Iets dat met name lijkt te gelden wanneer je rimpels in je wangen zo lang mogelijk wilt uitstellen; er lijkt namelijk een verband te bestaan tussen een verminderde doorbloeding en groefachtige rimpels in de wangen.

Gezichtsrollers verbeteren de doorbloeding van de huid

Gezichtsrollers van jade en rozenkwarts waren in 2018 helemaal te hype en ze worden nog steeds op grote schaal verkocht en gebruikt. Dus kennelijk doen deze rollers iets goed – ook voor de huid, want al die trouwe gebruiksters zullen het waarschijnlijk niet alleen doen voor het me-time momentje. Toch waren de kritische geluiden van dermatologen niet van de lucht – waarvan je hier enkele voorbeelden kunt lezen.

Inmiddels hebben de trouwe rolsters een beetje gelijk gekregen, dankzij deze studie: 5 minuten gebruik van een roller verbetert de doorbloeding van de huid en na 5 weken trouw masseren verbetert ook de “vasodilatation response” (het verwijden van bloedvaten, waardoor de bloedstroom toeneemt)


Ik heb dit bericht niet gedeeld op social media uit solidariteit met



DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: