Doorgaan naar hoofdcontent

ACTUEEL

Lezersvraag: Is het collageenpoeder van Oslo Skin Lab inderdaad zo goed? En zijn er geen goedkopere alternatieven? ••• DEEL II •••

  “Ben jij op de hoogte van het collageen poeder van Oslo Skin Lab, genaamd The Solution? Is dit inderdaad zo goed? En zijn er geen goedkopere alternatieven?” Die vraag stelde Ingrid me in februari 2020. Ik was op dat moment druk bezig met de laatste voorbereidingen van de oprichting van the•care•connection. Dat is de stichting waarvan de oprichting noodzakelijk bleek voor de administratieve en met name fiscale kant van de missie van the•brainy•beaut: lezers eerlijk, onafhankelijk en transparant informeren over huidverzorging die écht werkt (en waarom) – om tegelijkertijd fondsen te werven voor medisch wetenschappelijk onderzoek. Door COVID-19 heeft de formele oprichting van the•care•connection straks een jaar vertraging opgelopen – maar dát zag ik uiteraard niet aankomen toen ik de mail van Ingrid ontving. Druk, druk, druk als ik was vond ik pas na een maand de tijd om Ingrid te antwoorden – en dat deed ik even snel als eerlijk. Nú – bijna 10 maanden en as we speak  24.319 paginaweerg

Daar doen we het nou voor...




“We” ja: jij als lezer en ik als blogger – want zonder lezers had The Brainy Beaut nooit kunnen worden, wat het binnen enkele weken zal zijn: een blog waarvan de inkomsten zijn bestemd voor MS onderzoek.
MS – voluit multiple sclerose – is een chronische ziekte, die letterlijk de zenuwen sloopt van zo'n 2.500.000 MS patiënten wereldwijd. Een ziekte waarvoor helaas nog geen therapie bestaat. Die therapie MOET er dus komen – ook omdat het met name jonge mensen (tussen de 20 en 40 jaar) zijn die door MS worden getroffen.

Nederland: een klein landje – maar groot in MS onderzoek 

Hoe klein ons landje ook mag zijn – “ons” MS Centrum Amsterdam behoort tot de wetenschappelijke top 3 van academische MS centra in wereld. Daarmee levert het een grote bijdrage aan de kwaliteit van leven van de miljoenen MS patiënten in de hele wereld én aan het – uiteindelijk, eindelijk – vinden van een therapie voor de ziekte. Iets waaraan ik met The Brainy Beaut énorm graag wil gaan bijdragen – al is het dan slechts een bescheiden beetje.

The Brainy Beaut: vóór MS onderzoek – niet óver

Dat The Brainy Beaut straks officieel fondsen gaat werven voor MS onderzoek, betekent niet dat het een “MS-blog”gaat worden. Het blijft gewoon wat het is: een onafhankelijk blog over huidverzorging, dat je niet vertelt wat je wel of juist niet “moet” gebruiken, maar je transparant informeert over de producten en ingrediënten die je wellicht zou willen gaan gebruiken. Een blog dat géén verkapte digitale reclame-folder is – voor eigen producten, voor machtige merken of merken die bloggers commissie bieden. Wél een blog dat gaat samenwerken met merken – heel graag zelfs. Maar transparantie en integriteit blijven centraal staan, in die samenwerkingen – maar ook naar donateurs, en niet in laatste plaats naar lezers.

WAAROM JE ALS LEZER ZO BELANGRIJK BENT

Als lezer ben je uiteraard op de eerste plaats belangrijk voor mij: elk bezoek ervaar ik als een klein complimentje. Dat was zo toen het nog maar om tientallen bezoeken ging – en dat is niet veranderd nu ik inmiddels in duizendtallen mag rekenen.
Daarnaast zijn het de lezers die de waarde van een blog bepalen voor merken en bureaus die bemiddelen tussen merken en bloggers. Daar komt geen warm gevoel aan te pas – dat gaat in ijskoude Google Analytics-getallen, waarbij een blog vooral wordt afgerekend op het aantal “unieke bezoekers” per maand. Hoe meer bezoekers, hoe meer geld The Brainy Beaut kan gaan opleveren voor MS onderzoek – daar komt het eigenlijk op neer. Dus door dit bericht – of een andere post – te lezen, draag je eigenlijk al bij aan het succes van The Brainy Beaut als “fondsenwervend medium”, zoals dat dan heet.

MAAR NU EERST...

Voordat The Brainy Beaut MS onderzoek kan gaan dienen, is er nog een heleboel te doen. Het opstellen van stichtingsstatuten bijvoorbeeld, zodat de gang naar de notaris eindelijk gemaakt kan worden. Het samenstellen van mediakits en het bouwen van websites. Die – en heel veel andere – laatste loodjes zullen me de komende weken dusdanig in beslag gaan nemen, dat ik aan het schrijven van nieuwe posts niet zal toekomen. Maar die laatste loodjes zijn leuk – en ik hoop dat het begin van de Nederlandse zomer (die nu toch echt onderweg schijnt te zijn :)) dat voor jou ook gaat zijn.

Tot snel en liefs,
Mariëlla

DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: