Doorgaan naar hoofdcontent

MAANDRAPPORTAGE

the•brainy•beaut – juni 2020

Juni 2020 bracht eindelijk de daling in de gebruikersstatistieken waarop ik wekenlang had gehoopt. Dat klinkt wellicht wat vreemd – want welke blogger heeft er nou graag mínder lezers in plaats van meer? Maar de constante stijging van het aantal lezers van the•brainy•beaut sinds maart 2020 werd voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door de Coronacrisis. En zo'n stijging wil niemand, toch? Ik ben dus blij met de daling – want die sluit volledig aan bij hét goede nieuws van de afgelopen maand: Nederland heeft COVID-19 voldoende onder controle. Daardoor konden we ons verheugen op een zomer zonder al te beperkende maatregelen – en zullen we dus minder tijd online doorbrengen. De eerste effecten daarvan waren al terug te zien in de statistieken van juni, vooral op de dagen met zomerse temperaturen. Hopelijk zet de daling door in augustus en september, want dat zou betekenen dat Nederland nu relatief gezond blijft onder de pandemie.

Voor mij persoonlijk was juni de maand waarin ik beslo…

Beste copycat...




Nee! Ik heb het uiteraard niet tegen jou, allerbeste lezer(es)! Dat ik jou mogelijk inspireer tot het gebruiken van producten vind ik alleen maar fijn – een beetje een eer zelfs. Dit is een bericht voor het type bezoeker dat hier gelukkig veel minder vaak langskomt: de copycat. Maar je bent vanzelfsprekend van harte welkom om mee te lezen en daarom zal ik je even uitleggen wat copycats zijn en wat ze doen. Dan begrijp je waarschijnlijk meteen waarom ik het niet zo heb op die “beestjes”.

Copycats komen hier om delen tekst van me over te nemen, of zelfs volledige passages. Vaak om daarmee producten te verkopen in hun webshop of salon, of om producten aan te prijzen op social media. Ongevraagd en meestal zonder bronvermelding. In andere gevallen – wanneer hun eigenbelang daarbij gediend  is – zetten ze er doodleuk mijn naam bij. Bij voorkeur zó dat het lijkt dat ik hun verkooppraatjes onderschrijf. Terwijl ik dus van niks weet.
Copycats zijn niet nieuw – ik heb al jaren last van ze. Wat wél nieuw is, is dat ik copycats nu aanspreek op hun gedrag. Eerst alleen per e-mail – maar nu dus ook maar met een bericht hier. Want met de populariteit van The Brainy Beaut, groeit ook het aantal copycats. En ik heb écht wel iets beters te doen dan die sujetjes vriendelijk, doch dringend te verzoeken hun onbetamelijke gedrag te wijzigen. Fondsenwerven voor MS onderzoek, bijvoorbeeld. Want dáár is dit blog voor bestemd (iets waarover je hier de komende maanden van alles kunt lezen) Daar doe ik het voor – en daar moeten copycats nu maar eens vanaf blijven met hun niet-zo-poezelige pootjes.

Dus, beste copycat...

Weet alsjeblieft dat ik inmiddels een geweldige advocaat heb gevonden, die ik met plezier verzoek om jou een niet-zo-poezelig pootje uit te draaien – zodat mijn inspanningen via die omweg tóch nog geld opleveren voor MS onderzoek. Maar wees niet bang hoor, wellevendheid is voor mij belangrijker dan dat plezier. Ik zal ook écht niet zo maar je jatwerk op social media laten zien – want ook naming and shaming behoort voor mij tot de uiterste middelen. Ik zal er écht alles aan doen om samen met jou tot een oplossing te komen. Dus je ontvangt altijd eerst een e-mail van me, of ik bel je even.

Maar nu je dit hebt gelezen is dat alles hopelijk zuiver hypothetisch. Je wist wellicht niet dat er zoiets bestaat als auteursrecht en intellectueel eigendom. Dat je toestemming nodig hebt om iets van een ander “over te schrijven”. Of je dacht dat dit zo'n blog was vol reclame-contect waarvoor al lang betaald was. In het laatste geval heb ik nieuws voor je: ik heb nog nooit een cent ontvangen voor een post. Hoe The Brainy Beaut de komende maanden dan tóch een fondsenwervend medium gaat worden, is een verhaal apart – en doet er in deze eigenlijk ook niet toe.

Mocht je mijn teksten, naam, afbeeldingen, aanbevelingen of wat dan ook willen gebruiken – neem dan even contact met me op. Dan kunnen we de mogelijkheden daartoe bezien en bespreken. En nee, dat gebruik zal niet helemaal gratis zijn. Maar je steunt dan wél belangrijk medisch wetenschappelijk onderzoek. Dat is wel wat waard, toch? En dan laat ik de eervolle vermelding als sponsor nog buiten beschouwing...

Vriendelijk groetend,
Mariella


Reacties

DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: