Doorgaan naar hoofdcontent

MAANDRAPPORTAGE

the•brainy•beaut – juni 2020

Juni 2020 bracht eindelijk de daling in de gebruikersstatistieken waarop ik wekenlang had gehoopt. Dat klinkt wellicht wat vreemd – want welke blogger heeft er nou graag mínder lezers in plaats van meer? Maar de constante stijging van het aantal lezers van the•brainy•beaut sinds maart 2020 werd voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door de Coronacrisis. En zo'n stijging wil niemand, toch? Ik ben dus blij met de daling – want die sluit volledig aan bij hét goede nieuws van de afgelopen maand: Nederland heeft COVID-19 voldoende onder controle. Daardoor konden we ons verheugen op een zomer zonder al te beperkende maatregelen – en zullen we dus minder tijd online doorbrengen. De eerste effecten daarvan waren al terug te zien in de statistieken van juni, vooral op de dagen met zomerse temperaturen. Hopelijk zet de daling door in augustus en september, want dat zou betekenen dat Nederland nu relatief gezond blijft onder de pandemie.

Voor mij persoonlijk was juni de maand waarin ik beslo…

Verzorging van de 40+ huid: 11 adviezen van dermatologen




1. Bescherm je huid tegen de zon

Ook dermatologen blijven het maar zeggen: zonbescherming is het fundament van een effectieve anti-aging huidverzorgingsroutine. Er bestaat namelijk zó veel bewijs dat de zon onze huid vroegtijdig veroudert dat er een speciaal woord bestaat voor deze schadelijke effecten: photo-aging. Gebruik daarom dagelijks breedspectrum zonbescherming met een SPF30 of hoger. Zoek de schaduw op tussen 10.00 en 14.00 uur én altijd wanneer je schaduw korter is dan jijzelf. Draag als het even kan bedekkende kleding en zet je zonnebril op, want die helpt kraaienpootjes te voorkomen.

2. Vergeet de zonnebank

Behalve dat het gebruik van een zonnebank je huid veroudert, vergroot het ook nog eens het risico op huidkanker énorm. Alle feiten daarover kun je hier vinden.

3. Gebruik goede moisturizers

Meervoud, want ook de lichaamshuid wordt na het 40e jaar droger. Een goede moisturizer houdt water vast in onze huid, waardoor die er jonger uitziet. Vergeet ook je lippen niet!

4. Reinig je gezicht twee keer per dag op milde wijze

Een goede reiniging wil in sommige routines nog wel eens het 'ondergeschoven kindje' zijn. Dat is jammer, want goed maar mild reinigen is echt belangrijk om je huid in optima forma te houden. Vermijd zeep en producten met veel parfum, evenals toners / lotions met een hoog percentage alcohol.

5. Stop met roken

Stoppen met roken is uiteraard áltijd een goed idee, maar ook je huid wordt er mooier van. Tabaksrook bevat namelijk verschillende soorten vergif die een rokersgezicht kunnen veroorzaken met onder meer een doffe, droge huid, vroegtijdige lijntjes en rimpels en een verlies van gezichtscontouren.

6. Eet gezond

Een gezond dieet bevordert een gezonde huid – eet daarom voldoende fruit en groente, 'slanke' eiwitten en gezonde vetten.

7. Slaap voldoende

Tijdens de slaap herstelt ons lichaam zich en dat geldt ook voor onze huid.

8. Gebruik een Alpha Hydroxy Acid (AHA)

AHA's bezitten het vermogen onze huid jonger te laten lijken, onder meer door het verwijderen van dode huidcellen. (Van alle AHA's is glycolzuur trouwens het meest effectief: dit zuurtje exfolieert niet alleen, maar stimuleert ook de productie van collageen en hyaluronzuur)

9. Gebruik een retinoïde

Retinoïden zijn bio-organische verbindingen die een chemische structuur bezitten die verwant is aan vitamine A, beter bekend als retinol. Naast retinol, zijn onder meer tretinoïne, adapaleen en retinylpalmitaat retinoïden waarvan de anti-aging wetenschappelijk is aangetoond.

10. Kies huidverzorging die rijk is aan anti-oxidanten

Anti-oxidanten helpen om de schade die vrije radicalen aan de huid toebrengen te herstellen én te voorkomen.

11. Vergeet je handen niet

Doordat onze handen zo vaak bloot staan aan omgevingsfactoren die vroegtijdige huidveroudering kunnen veroorzaken (bijvoorbeeld UV-straling, kou en schoonmaakmiddelen) is het zaak ze net zo goed te beschermen en te verzorgen als je gezicht en decolleté.


Deze en heel veel andere adviezen om je huid zo jong en gezond mogelijk te houden, kun je lezen op de site van de American Academy of Dermatology – de AAD.


Reacties

DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: