Doorgaan naar hoofdcontent

LET'S CONNECT!

Heb je een vraag over huidverzorging? Stel me die op Instagram!

  Nu het Nederlandse vaccinatieprogramma eindelijk een beetje op stoom begint te komen, komt ook de oprichting van the•care•connection in zicht. Dat wordt de stichting “achter” the•brainy•beaut, waarvan de oprichting vooral noodzakelijk bleek om administratieve en fiscale redenen. Uiteraard kun je hier straks alle doelstellingen van the•care•connection volledig inzien, maar de kern blijft ongewijzigd: het bieden van onafhankelijke, transparante informatie over huidverzorging die écht werkt (en waarom) – om tegelijkertijd fondsen te werven voor medisch wetenschappelijk onderzoek.  Alhoewel je hier nog vele jaren gratis toegang kunt krijgen tot informatie over huidverzorging die (tóch!) onafhankelijk / merkneutraal is en geen verborgen reclame bevat – zullen sommige features straks alleen nog beschikbaar zijn voor betalende abonnees. Een daarvan wordt het stellen van vragen over huidverzorging en/of huidissues: die beantwoord ik binnenkort nog steeds met heel veel plezier, maar niet meer

No Nonsense NO-AD




“When it comes to value and common sense, NO-AD has no competition”, zeggen ze zelf en daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen hebben. Als je op zoek bent naar hoogwaardige zonbescherming die ook nog eens uitermate vriendelijk geprijst is, dan heb je die nu gevonden. Misschien is dat nieuws voor je, want NO-AD is nog niet zo heel bekend in Nederland. Dit terwijl deze zonbescherming al geruime tijd bij ons verkrijgbaar is en in het land van herkomst, Florida USA zich zelfs al tot de klassiekers mag rekenen. NO-AD werd daar gelanceerd in 1962 met als credo “no TV ads, no hype and no gimmicks”, wat we ook terug zien in de naam: NOt ADvertised. Het feit dat ze daar tot op de dag van vandaag trouw aan zijn, verklaart dat je hier bij de drogist een klein beetje door de knieën moet om de NO-AD producten te kunnen zien en pakken. Ze zijn meestal te vinden in de onderste schappen – ver verwijderd van de ooghoogte waar de zogenoemde A-merken staan. Een nederige positie voor deze zonproducten waarvan de werking verre van bescheiden is, want die heeft de strenge toetsing door het fotobiologisch comité van de Amerikaanse Skin Cancer Foundation (SCF) doorstaan. Zowel de NO-AD Sun Protection SPF 15 als SPF 30 hebben het SCF 'Active'-zegel verkregen. Die zijn echter (nog?) niet op de Nederlandse verpakkingen te zien, wel worden ze regelmatig vermeld door webstores die het merk verkopen. Het 'Active'-zegel betekent dat deze NO-AD producten effectieve bescherming bieden tijdens langdurige blootstelling aan de zon, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Ook bij watersport, want ze zijn tot 80 minuten waterproof.

Volledige UVA/B bescherming

Er bestaan vooralsnog slechts twee ingrediënten die onze huid volledige bescherming bieden tegen de UVA-A straling die huidveroudering veroorzaakt, maar ook de grote boosdoener is bij het ontstaan van melanoom: avobenzone en zinkoxide. Deze twee 'stofjes' weren namelijk – anders dan alle andere zonbeschermende ingrediënten – ook UVA-A straling boven de 360 nm, iets waarover je hier alles kunt lezen.

NO-AD zonbescherming bevat avobenzone (INCI: Butyl Methoxydibenzoylmethane) en beschermt uiteraard ook tegen UV-B straling. UV-B beschadigt DNA waardoor pigmentvlekken ontstaan en in het ergste geval huidkanker.

Mijn ervaringen

Zowel NO-AD Sun Protection SPF 15 als SPF 30 ruiken en smeren lekker – al is de substantie van de groene SPF 30 variant wel wat dikker, waardoor het insmeren iets meer moeite kost. Daar staat tegen over dat als je het product om de twee uur opnieuw aanbrengt je ook na een lange douche geen aftersun of bodylotion nodig hebt, omdat je huid al perfect gehydrateerd is. Ik had in de legendarisch mooie zomer van 2010 meer dan genoeg aan een 250 ml tube van elke variant. (Ja, je leest het goed - ook ik ben ooit een zonaanbidster geweest. Maar dus wel een 'verstandige' :))

Prijs en verkrijgbaarheid

NO-AD zonbeschermingsproducten hebben een uniforme prijs: een hogere SPF betekent geen hogere prijs en ook de hypoallergene variant is niet duurder.

De hier afgebeelde tubes van 250 ml kosten € 7,99 en zijn verkrijgbaar bij Etos en Kruidvat of online te bestellen bij bol.com.


DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: