Doorgaan naar hoofdcontent

LET'S CONNECT!

Heb je een vraag over huidverzorging? Stel me die op Instagram!

  Nu het Nederlandse vaccinatieprogramma eindelijk een beetje op stoom begint te komen, komt ook de oprichting van the•care•connection in zicht. Dat wordt de stichting “achter” the•brainy•beaut, waarvan de oprichting vooral noodzakelijk bleek om administratieve en fiscale redenen. Uiteraard kun je hier straks alle doelstellingen van the•care•connection volledig inzien, maar de kern blijft ongewijzigd: het bieden van onafhankelijke, transparante informatie over huidverzorging die écht werkt (en waarom) – om tegelijkertijd fondsen te werven voor medisch wetenschappelijk onderzoek.  Alhoewel je hier nog vele jaren gratis toegang kunt krijgen tot informatie over huidverzorging die (tóch!) onafhankelijk / merkneutraal is en geen verborgen reclame bevat – zullen sommige features straks alleen nog beschikbaar zijn voor betalende abonnees. Een daarvan wordt het stellen van vragen over huidverzorging en/of huidissues: die beantwoord ik binnenkort nog steeds met heel veel plezier, maar niet meer

Dit kun je zelf doen om melasma verminderen




Melasma is een vaak voorkomende, onschuldige huidaandoening die bruine tot grijsbruine plekken in het gezicht veroorzaakt. In de volksmond wordt melasma ook wel een 'zwangerschapsmasker' genoemd, omdat deze vorm van hyperpigmentatie vaak tijdens de zwangerschap optreedt (om na de bevalling vanzelf weer te verdwijnen)
De exacte oorzaken van melasma zijn nog onbekend, wel weten we wat de voornaamste triggers zijn: hormonale veranderingen, UV-straling, medicijngebruik en sommige huidverzorgingsproducten.
Vrouwen en mensen met een donkere huid hebben een grotere kans om melasma te ontwikkelen.

Onderstaande video van de American Academy of Dermatology (AAD) laat zien wat je kunt doen om melasma minder zichtbaar te maken. Mocht je geen zin hebben om te kijken of liever Nederlands lezen, dit zijn de tips in het kort:
  • Gebruik dagelijks een zonnebrandcrème, ook als het bewolkt is.
  • Zorg dat je zonnebrandcrème minimaal SPF 30 en een breed spectrum-filter heeft dat bescherming biedt tegen UVA én UVB-straling.
  • Kies voor zonbescherming met als actieve ingrediënten zinkoxide en/of titaniumdioxide.
  • Breng de zonnebrandcrème aan 15 minuten voordat je naar buiten gaat en smeer je huid elke twee uur opnieuw in.
  • Draag een zonnehoed met een brede rand omdat de zonnebrandcrème je misschien toch te weinig bescherming biedt.
  • Gebruik huidverzorgingsproducten die zacht zijn voor je huid. Elk product dat een bijtend of brandend gevoel veroorzaakt, kan melasma verergeren.
  • Wax je gezicht niet, want ook dat kan melasma doen toenemen.




DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: