Doorgaan naar hoofdcontent

Radiostilte

Hopelijk tot snel!

  Allereerst: fijn dat je er bent – ik hoop dat je dit in goede gezondheid leest en dat de COVID-19 blues aan je voorbij gaan. En mocht je een trouwe lezer zijn die even langskomt om te zien of ik nieuwe artikelen heb gepubliceerd: enorm fijn dat je er opnieuw bent, want trouwe lezers hebben een speciaal plekje in mijn bloggershart. Helaas heb ik sinds vorige maand geen enkel nieuw artikel gepubliceerd en zal het nog wel even duren voordat je hier weer vers leesvoer aantreft. Ook durf ik niet te zeggen hoe lang de radiostilte – die vorige maand zo onverwacht inviel – nog zal blijven duren. De oorzaak daarvan is gelukkig niet ernstig of verdrietig, maar wel een beetje lastig. Mijn stilte heeft namelijk van alles te maken met de bijwerkingen van tramadol  – een pijnstiller. Die bijwerkingen zijn tijdens de eerste weken van gebruik het sterkst, daarna nemen ze af. Dat was en is bij mij niet anders: in januari was ik aanvankelijk anderhalve week zó wappie, dat The Sims spelen het enige was

Dit kun je zelf doen om melasma verminderen




Melasma is een vaak voorkomende, onschuldige huidaandoening die bruine tot grijsbruine plekken in het gezicht veroorzaakt. In de volksmond wordt melasma ook wel een 'zwangerschapsmasker' genoemd, omdat deze vorm van hyperpigmentatie vaak tijdens de zwangerschap optreedt (om na de bevalling vanzelf weer te verdwijnen)
De exacte oorzaken van melasma zijn nog onbekend, wel weten we wat de voornaamste triggers zijn: hormonale veranderingen, UV-straling, medicijngebruik en sommige huidverzorgingsproducten.
Vrouwen en mensen met een donkere huid hebben een grotere kans om melasma te ontwikkelen.

Onderstaande video van de American Academy of Dermatology (AAD) laat zien wat je kunt doen om melasma minder zichtbaar te maken. Mocht je geen zin hebben om te kijken of liever Nederlands lezen, dit zijn de tips in het kort:
  • Gebruik dagelijks een zonnebrandcrème, ook als het bewolkt is.
  • Zorg dat je zonnebrandcrème minimaal SPF 30 en een breed spectrum-filter heeft dat bescherming biedt tegen UVA én UVB-straling.
  • Kies voor zonbescherming met als actieve ingrediënten zinkoxide en/of titaniumdioxide.
  • Breng de zonnebrandcrème aan 15 minuten voordat je naar buiten gaat en smeer je huid elke twee uur opnieuw in.
  • Draag een zonnehoed met een brede rand omdat de zonnebrandcrème je misschien toch te weinig bescherming biedt.
  • Gebruik huidverzorgingsproducten die zacht zijn voor je huid. Elk product dat een bijtend of brandend gevoel veroorzaakt, kan melasma verergeren.
  • Wax je gezicht niet, want ook dat kan melasma doen toenemen.




DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: