Doorgaan naar hoofdcontent

ACTUEEL

Lezersvraag: Is het collageenpoeder van Oslo Skin Lab inderdaad zo goed? En zijn er geen goedkopere alternatieven? ••• DEEL II •••

  “Ben jij op de hoogte van het collageen poeder van Oslo Skin Lab, genaamd The Solution? Is dit inderdaad zo goed? En zijn er geen goedkopere alternatieven?” Die vraag stelde Ingrid me in februari 2020. Ik was op dat moment druk bezig met de laatste voorbereidingen van de oprichting van the•care•connection. Dat is de stichting waarvan de oprichting noodzakelijk bleek voor de administratieve en met name fiscale kant van de missie van the•brainy•beaut: lezers eerlijk, onafhankelijk en transparant informeren over huidverzorging die écht werkt (en waarom) – om tegelijkertijd fondsen te werven voor medisch wetenschappelijk onderzoek. Door COVID-19 heeft de formele oprichting van the•care•connection straks een jaar vertraging opgelopen – maar dát zag ik uiteraard niet aankomen toen ik de mail van Ingrid ontving. Druk, druk, druk als ik was vond ik pas na een maand de tijd om Ingrid te antwoorden – en dat deed ik even snel als eerlijk. Nú – bijna 10 maanden en as we speak  24.319 paginaweerg

Dit kun je zelf doen om melasma verminderen




Melasma is een vaak voorkomende, onschuldige huidaandoening die bruine tot grijsbruine plekken in het gezicht veroorzaakt. In de volksmond wordt melasma ook wel een 'zwangerschapsmasker' genoemd, omdat deze vorm van hyperpigmentatie vaak tijdens de zwangerschap optreedt (om na de bevalling vanzelf weer te verdwijnen)
De exacte oorzaken van melasma zijn nog onbekend, wel weten we wat de voornaamste triggers zijn: hormonale veranderingen, UV-straling, medicijngebruik en sommige huidverzorgingsproducten.
Vrouwen en mensen met een donkere huid hebben een grotere kans om melasma te ontwikkelen.

Onderstaande video van de American Academy of Dermatology (AAD) laat zien wat je kunt doen om melasma minder zichtbaar te maken. Mocht je geen zin hebben om te kijken of liever Nederlands lezen, dit zijn de tips in het kort:
  • Gebruik dagelijks een zonnebrandcrème, ook als het bewolkt is.
  • Zorg dat je zonnebrandcrème minimaal SPF 30 en een breed spectrum-filter heeft dat bescherming biedt tegen UVA én UVB-straling.
  • Kies voor zonbescherming met als actieve ingrediënten zinkoxide en/of titaniumdioxide.
  • Breng de zonnebrandcrème aan 15 minuten voordat je naar buiten gaat en smeer je huid elke twee uur opnieuw in.
  • Draag een zonnehoed met een brede rand omdat de zonnebrandcrème je misschien toch te weinig bescherming biedt.
  • Gebruik huidverzorgingsproducten die zacht zijn voor je huid. Elk product dat een bijtend of brandend gevoel veroorzaakt, kan melasma verergeren.
  • Wax je gezicht niet, want ook dat kan melasma doen toenemen.




DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: