Doorgaan naar hoofdcontent

Hallo tranexaminezuur... dag hyperpimentatie!

Welkom: Facetheory Exaglow Serum S10 met 5% Tranexaminezuur

Ik ben herstellende van de griep, dus ook de komende week (weken?) zul je hier nog even geen artikelen vinden waarvoor ik urenlang wetenschappelijke studies heb doorgenomen en samengevat. Maar Facetheory had vanmorgen nieuws dat zó goed is voor alle huidjes met melasma en andere vormen van hyperpigmentatie, dat ik het gewoon móét delen. Dat goede nieuws heet Exaglow: een vriendelijk geprijsd hydraterend serum waarin 5% tranexaminezuur is gecombineerd met onder meer niacinamide en gestabiliseerde vitamine C. Onderstaand leg ik je graag uit waarom ik zo enthousiast ben over dit serum. Dat doe ik aan de hand van de INCI-lijst: een korte uitleg van elke “actieve” – plus een link naar de bijbehorende factsheet waar je (veel) meer informatie vindt en je desgewenst zelf de bijbehorende studies kunt inzien.

Facetheory Exaglow Serum – de Ingrediënten:AQUA – water
het basisbestanddeel in 95% van alle huidverzorgingsproducten.

PROPANEDIOL❦ – merknaam ZEMEA®
Niets ten nadele van good old glycerin…

Hyperpigmentatie | Oorzaken | Deel 5: Post-inflammatoire hyperpigmentatie





Post-inflammatoire hyperpigmentatie (soms ook wel 'irritatie-pigment' genoemd) is een risico dat zich voordoet bij cryotherapie. Hierbij wordt een pigmentvlek behandeld met vloeibare stikstof met als doel deze te verwijderen – maar dit kan dus het tegenovergestelde effect hebben. Daarnaast is post-inflammatoire hyperpigmentatie de reden dat ik zelf langere tijd twee maal daags tevergeefs met hydrochinon heb gesmeerd. Dit om de donkere spikkels op mijn linker wreef te laten verdwijnen die ik overhield aan een allergische reactie. Op foto zie je het (gebrek aan) resultaat na vier weken twee maal daags smeren met 2% hydrochinon crème.

Post-inflammatoire hyperpigmentatie – oorzaken en mechanismen

Er bestaan veel huidaandoeningen die post-inflammatoire kunnen veroorzaken, zoals bijvoorbeeld acne, eczeem en allergie. Littekenvorming als gevolg van verwonding of medische ingreep gaat bijna altijd gepaard met (enige) post-inflammatoire hyperpigmentatie. Tot slot kunnen ook cosmetische behandelingen post-inflammatoire hyperpigmentatie veroorzaken; de eerder genoemde cryotherapie, maar ook een laserbehandeling.

Een van de mechanismen die aan post-inflammatoire hyperpigmentatie ten grondslag kan liggen is een ontsteking (inflammatie) die de pigmentcellen in de opperhuid triggeren tot een bovenmatige aanmaak van pigment. Ook kan er sprake zijn van een beschadiging van de basale cellaag van de opperhuid die leidt tot ophoping van pigment in de lagere gelegen lederhuid.

Best en worst case scenario bij post-inflammatoire hyperpigmentatie

Post-inflammatoire hyperpigmentatie kan vanzelf verdwijnen, wat echter wel heel lang kan duren: een jaar of zelfs langer is geen uitzondering – het goede nieuws is echter dat je dit proces kunt versnellen met een 'blekende' crème.
Wanneer het pigment dieper is gelegen helpen crèmes vaak niet of onvoldoende en verdwijnt de hyperpigmentatie ook niet vanzelf, wat behandeling door een dermatoloog of huidtherapeut noodzakelijk maakt.

Als het even kan: voorkomen dus!

Uiteraard zijn veel oorzaken van post-inflammatoire hyperpigmentatie jammer en soms zelfs verdrietig genoeg, niet te voorkomen – zoals bijvoorbeeld bij huidziekten en littekens als gevolg van trauma of operatie. Maar post-inflammatoire hyperpigmentatie als gevolg van een cosmetische behandeling 'mag' je jezelf niet aan (laten) doen. Hier kun je lezen hoe je dat kunt voorkomen.



Reacties

DEZE WEEK HET MEEST GELEZEN: